Sedan Internationella barncancerdagen 2023 har Idre Fjäll varit engagerade i kampen mot barncancer, då genom arrangerandet av aktiviteten ”skida för varje barns skull”. Under året har målsättningen varit att fördjupa sitt engagemang och från den första januari 2024 välkomnar Barncancerfonden Idre Fjäll till gruppen huvudpartners.
"Vi är väldigt glada över att Idre Fjäll valt att långsiktigt stödja oss. Varje dag insjuknar ett barn i cancer och trots de senaste årens forskningsframsteg är barncancer fortfarande den vanligaste dödsorsaken för barn till följd av sjukdom i Sverige. För att fler barn ska överleva behövs ännu mer forskning, och det är precis det som Idre Fjälls engagemang nu kommer bidra till", säger Magnus Sjödin, partneransvarig på Barncancerfonden.
Som huvudpartner till Barncancerfonden visar företag att de är redo att ge ett långsiktigt och dedikerat stöd i kampen mot barncancer. Ett exempel på en sådan satsning är att Stiftelsen Idre Fjäll kommer att lansera konceptet ”Ski of Hope”, där intresset för fjällvärlden och skidåkning kombineras med insamlingsaktiviteter till den livsviktiga forskningen. Tillsammans med flera välkända skidåkare kommer aktiviteter att ske både på och utanför fjällanläggningen, med syfte att uppmärksamma barncancer och samla in pengar till Barncancerfondens arbete.
"Vi kommer att lägga stor kraft på aktiviteter som får både gäster, personal, leverantörer och kunder i att känna sig delaktiga. En av dessa aktiviteter är ”Ski of Hope” där vi genom kärleken till vintersport i allmänhet och skidåkning i synnerhet kommer göra vårt yttersta för att bidra till Barncancerfondens viktiga arbete för att fler barn ska överleva sin barncancer", säger Calle Enarsson, försäljningschef på Idre Fjäll.
Redan i februari 2023 när Idre Fjäll arrangerande ”skida för varje barn skull”, där gäster fick testa skidor och få en kopp kaffe mot att de skänkte pengar till Barncancerfonden, syntes det stora engagemang som fjällanläggningens gäster har för kampen mot barncancer. Insamlingen nådde ett slutresultat på över 30 0000 kronor men blev också startskottet för det långsiktiga samarbetet mellan Barncancerfonden och Idre Fjäll.
"Aktiviteten fick ett stort genomslag hos vår målgrupp som till största del består av barnfamiljer och vi förstod ännu mer hur viktig denna fråga är för många. Det fick oss att fundera på hur vi som stiftelse kan bidra till att göra mer för alla drabbade barn och familjer. Efter många dialoger och samtal med Barncancerfonden så har det resulterat i att vi tagit ett strategiskt beslut att gå in som huvudpartner för att fullt ut kunna ta ansvar i frågan", fortsätter Calle Enarsson, försäljningschef på Idre Fjäll.
Kommersiellt
Samarbeten och aktivering / Collaborations and Activation