Idre Fjäll och Sätila går samman för att stödja kampen mot barncancer genom att lansera en mössa inspirerad av den klassiska modellen som bars av en av Sveriges mest älskade skidikoner, Ingemar Stenmark. Intäkterna för mössan, som finns i begränsad upplaga, går till Barncancerfondens arbete.
– Vi är stolta över att få samarbeta med Barncancerfonden och Sätila i detta projekt. Mössan är en hyllning till en av våra största skidikoner, men ännu viktigare är att den kan bidra till en mer hoppfull framtid för alla barn som drabbas av cancer, säger Tommy Halvarsson, Idre Fjäll.
Under 2024 tog racingföraren Elias Adestam, som tävlar i Porsche Carrera Cup, fram en specialdesignad racinghjälm inspirerad av det klassiska mönstret på skidikonen Ingemar Stenmarks mössa från 70-talet. Hjälmen som bars av Elias under hela tävlingssäsongen auktionerades senare ut för 35 000 kronor via Profeel Sweden AB:s event Feel for Life till förmån för Barncancerfonden.
Inspirerade av Elias hjälm och insamling har nu Idre Fjäll och Sätila tagit fram en mössa i begränsad upplaga utifrån Ingemar Stenmarks ikoniska modell. Intäkterna från försäljningen går till Barncancerfonden och deras arbete med att finansiera forskning och ge stöd till cancerdrabbade barn och deras familjer.
– Det är kul att mitt initiativ med hjälmen ledde fram till att re-designa den ikoniska mössan. Jag hoppas självklart att mössan på samma sätt som hjälmen ska generera pengar till Barncancerfondens viktiga arbete, säger Elias Adestam
Ski of Hope – insamlingsaktiviteter i fjällmiljö
Som huvudpartner till Barncancerfonden visar företag att de är redo att ge ett långsiktigt och dedikerat stöd i kampen mot barncancer. Ett exempel på en sådan satsning är att Stiftelsen Idre Fjäll genom konceptet ”Ski of Hope” arrangerar flertalet olika insamlingsaktiviteter. Den nya mössan blir nu del av detta och kommer att säljas exklusivt på Idre Fjäll från och med den 23 december. Mössan tillverkas i en begränsad upplaga om endast 500 exemplar, vilket gör den till ett eftertraktat samlarobjekt för skidentusiaster och de som vill bidra till en god sak.
– Att få vara med i ett så angeläget projekt som bidrar till att stödja Barncancerfonden känns hedrande och dessutom att få väcka nytt liv i våra ikoner från 70-talet men i ny design känns otroligt. Vi hoppas att detta skall bidra till att ännu fler får upp ögonen för det fina arbetet Barncancerfonden gör, säger Maria Ericson, Brand Manager hos Sätila of Sweden.
För mer information
Maria Ericsson, Brand manager, Sätila
E-post: maria.ericsson@satila.com
Tfn: +46 301 223 47
Tommy Halvarsson, Marknads- och PR-ansvarig, Stiftelsen Idre Fjäll
E-post: tommy.halvarsson@idrefjall.se
Tfn: 070-318 13 05